A világ legjobbjaival csatáztak kerékpárosaink
Szeptember első két hetében rendezte meg a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség a 2025. évi Mountain Bike Világbajnokságot a svájci Valais tartományban. A mountain bike szakág versenyformáinak (pump track, enduro, downhill, maraton, short race, olimpiai-cross és az e-bike számok) világbajnoki futamai a svájci Alpok különböző helyszínein folytak, a magyar válogatott versenyzői idén az enduro, a short race (XCC) és az olimpiai-cross (XCO) számokban voltak érdekeltek.
A 8 fős válogatott versenyzői vb keretből a VESC Cycling Team-et Horváth Áron a férfi enduro, Bruchner Regina az XCC és XCO, Bokros Csenge pedig az enduro és XCO versenyszámokban képviselték. Az első "fellépésünk" az idei vb-n a bellwald-i Aletsch Arena bike park környéki hegyeken kialakított traileken zajlott az enduro számokban.
A pályaedzések rendben mentek és már ekkor látszott, hogy a technikás szakaszok és az extrém hosszúnak ígérkező verseny nagy kihívás elé fogja állítani a versenyzőket. A 6 szakaszon összesen több mint 5000 m(!) szintet kellett lejtőzni, a teljes versenyhossz 50 km volt, a hivatalosan kiírt átlag 7 óra 12 perces várható versenyidővel. A rollout-nál ott voltak a világ legjobb enduro versenyzői, úgyhogy várakozással tekintettünk a futamok elé, hogyan tudnak ebben a mezőnyben versenyzőink helyt állni.
Bokros Csenge indulását a vb-n a korábbi sérülését követően mégis engedélyezte az UCI orvosi stábja, úgyhogy ha nem is túl magabiztosan, de rajthoz állt és 8:55-kor el is indult versenye. Elmondása szerint végig igyekezett vigyázni magára és nem limiten menni, hogy elkerüljön egy újabb nagyobb esést. 4-5 kisebb hiba és bukfenc így is történt, de szerencsére sérülés nélkül, egyenletes időket hozva a szakaszokon, nem sokkal 16 óra után beérkezve, a 34. helyen fejezte be versenyét.
Horváth Áron 9 óra után indult és magabiztosan, jó ritmusban haladt a pályákon. Bár sokat hibázott az extrém nehéz szakaszokon, és nagyon elfáradt a több mint 7 órás verseny alatt, sikerült 5 és fél perces hátránnyal a 94. helyen beérkeznie a versenynapról.
A következő versenyszám az XCC volt Zermatt helyszínen, ahol szakosztályunkból Bruchner Regina indult. Erre a versenyszámra a nőknél nem voltak kvalifikációs futamok a 36 fős létszám miatt, így Regi pihenten tudott rajthoz állni. A rövid, technikás pályán ebben a versenyszámban körülbelül 20 perc a versenyidő, gyakorlatilag végig maximális terhelésen, ezért igen nehéz az élmezőnyben maradni és a szám specialistáival felvenni a versenyt. Versenyzőnk ebben az erős mezőnyben is nagyszerűen helyt állt, szépen versenyzett és 26-ként haladt át a célvonalon.
A női U23-as XCO futam a vb utolsó versenynapján került lebonyolításra, ahol Reginának és Csengének szurkolhattunk. A crans montana-i pálya az egyik, ha nem a legnehezebb a korábbi világkupa pályák közül, gyakorlatilag minden másodpercben maximális koncentrációt és erőkifejtést igényel a versenyzőktől, a nyomvonala tiszta gyökér, szikla és a sok épített technikai elem mellett rengeteg meredek mászás és lejtős szakasz váltja egymást. Ráadásul a szombat éjjeli kiadós esőzés csúszós-saras pályát és igen nehéz versenyt ígért a lányoknak, akik a mezőny utolsó két sorából indultak a világ legjobbjai között.
A rajtot Regi kapta el jobban, az első időmérő pontnál +57 mp idővel már a 30. helyre jött fel és igyekezett még tovább zárkózni az élbolyhoz. Sajnos a következő lejtőn hibázott és kiszakadt a hátsó kereke, melyet szerencsére a technikai zónában gyorsan ki tudott a szerelőcsapat cserélni, viszont ezzel visszaesett a mezőny végére.
Innét igyekezett újra feljönni a mezőnyre és nagyot küzdve előzni vissza ellenfeleit. A második körben sajnos egy rövid aszfaltos kanyarnál Regina elcsúszott az útra ráhordott sáron, és csúnyán megütötte magát. Szerencsére súlyosabban nem sérült meg, fájdalmai miatt azonban nem tudta stabilan irányítani a kerékpárját, így feladni kényszerült a versenyt.
Csenge rajtja nem sikerült túl jól az utolsó sorból, ráadásul a pálya első szakaszán lévő meredek fahídnál kialakult tumultus miatt a feljáró alján várta, hogy tovább tudjon haladni, így ismét a mezőny végén találta magát.
Ezután körről-körre széthúzódott a mezőny, így Csenge saját ritmusában tudott versenyezni és folyamatosan előzte vissza ellenfeleit. Elmondása szerint nagyon "élte a pályát", jól haladt a technikás részeken és a csúszós-saras nyomok még élvezetesebbé tették számára a versenyt. Végül a folyamatos előzésekkel sikerült a 39. helyen zárnia a versenyt.
Gratulálunk minden versenyzőnek illetve a magyar válogatottnak a szép szerepléséhez ezen a világbajnoksághoz méltóan színvonalas eseményen.